BLOGG

Vi tänkte nu segla i en etapp till Kielkanalen. Påväg ut från Ijmuiden hade vi en ordentlig motsjö innan vi kunde hissa seglen utanför pirarna. Tiger Lily blev sjösjuk och spydde en gång, sen for honoch sova en stund och mådde därefter bra. Efter sovturen lekte hon all sin vakna tid och brydde sig inte om att det...

Från Brest (Frankrike) seglade vi i en etapp till Ijmuiden (Holland). Vi hade tidvis fina vindar men körde också en del med motor. Denna sträcka är lite krävande navigationsmässigt då den är vältraffikerad och det finns TSC, vindkraftsparker och ankringsplatser för lastbåtar man måste väja för... och tidvattenströmmar att ta hänsyn till. Väl framme...

Seglatsen från Azorerna till Brest i Frankrike gick utan större problem. Den mesta av tiden hade vi fina vindar 6-10 m/s snett bakifrån. 2 dagar blåste det upp emot 15 m/s och vågorna blev genast större. De sista 1,5 dagarna blåste det nästan inget alls och vi körde mycket för motor. Ovanligt mycket delfiner såg vi under hela etappen....

Vi hade från flera håll blivit förvarnade om att marinan i Horta var överfull. Det fanns ingen möjlighet att få plats. De ville nästan inte lägga upp oss på väntelistan. Vi sökte länge efter en ledig ankringsplats utanför marinan. Även den var så full att vi var tvungna att ta en plats riktigt nära piren. Det skulle ha varit...

Den 1.5 var vi redo för avfärd. Trots utlovade svaga vindar. Vi hade tagit avsked av våra vänner på ankringsplatsen och Janne for för att starta motorn.... inget hände... Vår kära Perkins som brukar starta så bra... startade inte! Efter lite meck kom den igång. Våra vänner stod och vinkade och vi blåste i våra snäckinstrument. Med facit i hand...

Vi lämnade paradiset på Barbuda och fick en fin seglats de 60 sjömilen till Ile Fourchue, en liten nationalparksö som hör till Saint Barts. En kappsegling var i full gång och det var spännande att se de enorma race maskinerna komma dånande förbi. Egentligen ska man in till huvudön och klarera in till landet men vi chansade på att kunna...

När vi dagen efter skulle fortsätta de 3 sjömilen norrut så bestämde vi oss för att släpa gummibåten (med motorn på). Det skulle vi komma att ångra! Det blåste så lite så vi gick för motor. Plötsligt, från ingenstans kommer en massa vind från sidan, 15-20 m/s helt oväntat. Jollen kråmade sig missnöjt i vågorna och vinden fick den nästan...

Som vi skrivit om tidigare så blåser det nästan alltid NO vind denna årstid i Karibien, alltså motvind. När vi nu skulle norrut från Saint Vincent till Martinique så hade vi nog läst om att man ska segla nära läsidan av öarna för att enklast komma sig norrut... men det hade vi tydligen glömt bort då vi skulle till...

Vi fortsatte norrut till Canoan, för att tillsammans med Tiger Lily möta upp Ellinora i bukten L'anse Guyac. Canoan är lite av en rikemansö och vissa delar av ön får man inte gå iland på. Ankringsplatsen var vacker och snorklingen fin. Vi såg bland annat en Mantarocka. På kvällen blev vi bjudna på en ack så god pastamåltid i Ellinora......

Nästa land att besöka var Saint Vincent and the Grenadines. Vi seglade först till Union Island och valde att ankra i Frigate Bay istället för vid huvudorten Clifton. Vi gick ca 2 km in till Clifton för att klarera in. 240EC blev det att kosta oss. Då har vi en månads tillstånd att segla i SVG. På promenaden tillbaka till...

Skola ombord

26.01.2023

Skolan ombord framskrider nog som planerat. Barnen har fått med alla böcker från skolan och en del prov. Vi håller i undervisningen själva i egen takt, men slipper via en app och se vad klassen hemma jobbar med. Tanken är att de ska flytta upp en årskurs med sin gamla klass då vi kommer hem. Vi har ända sen vi...

Det var rak motvind på den korta seglingen från Grenada till den lilla ön Ronde Island strax norr om Grenada. Vi ankrade nära Tiger Lily och åt en snabb middag innan barnen försvann över till vännernas båt. Vi vuxna hade båtråd i Aegir. Nästa morgon ankrade vi jollen nära revet och snorklade. Återigen slås vi av hur vackert det kan...