BLOGG

Grenada

31.12.2022

22.12-29.12
Känslan att komma fram till Karibien var härlig. Alla färger var så intensiva, och ljudet av reggae dunkade välkomnande på hög volym ifrån land. Efter en välförtjänt ankardram och ett dopp städade vi båten ett tag innan det blev natt.
Nästa dag tog vi "bussen" in till St George för att klarera in till Grenada och uträtta...

Efter lunchen kastade vi loss. Vi hade förvånansvärt lite fjärilar i magen. Det kändes mest som starten på en vanlig segling. Vindprognoserna såg inte bra ut. De stabila passadvindarna som vi hoppades på infann sig inte. Ett stort stiltjeområde hade lagt sig rakt i vår väg. Vi kunde ha väntat minst en vecka till innan vi avseglade för att kanske...

Det var kryssbog på den 45 NM långa seglingen till Mindelo. Vi fick en Mahi Mahi och seglingen gick fortare än vi räknat med. Vi var 2 nätter i marinan. Tiger Lily och Triola var också där. Vi hade handlat i princip allt vi behövde inför atlantöverfarten på Teneriffa. Men chipslagret behövde fyllas på och lite andra oviktigare varor hade...

Vi seglade de ca 85 NM till ön Sao Nicolau och ankrade vid Papagayo, en vacker vik lite söder om Tarrafal. Tiger Lily och Triola var också där. Snorklingen var fantastisk. Vi såg bl.a. hummer, den jättegiftiga Stenfisken och murena. Naturen var dramatisk med de unika bergsstupen. Vi umgicks på stranden dagtid och på kvällen bjöds vi på gin och...

Vi anlände till ankringsplatsen vid Palmeira. Tiger Lily och Triola var redan där. Väldigt kraftiga vindar blåste vid ankringen och det tog ett tag innan vi litade på att ankaret höll. Vi anlände på eftermiddagen och vi hade läst att inklareringen görs bäst från morgonen så vi väntade till dagen efter innan vi for iland. Det förekommer en del...

De tre första dagarna hade vi svaga vindar och knappt några vågor. Resten av seglatsen hade vi 10-12 m/s plattläns. Denna etapp hade vi alla utom Janne tagit sjösjukeplåster istället för piller, och det passade oss utmärkt. Vi var inte sjösjuka nån av oss. I Santa Cruz hade vi köpt ordentlig fiskeutrustning, vi hade haft dåliga grejer fram tills...

Vi seglade de 40 NM till Teneriffa. Vi hade bokat plats i marinan i Santa Cruz för att förbereda båten för atlantöverfarten och bunkra mat. Tiger Lily var också i marinan så barnen underhöll sig själva i marinan eller på stan under tiden vi jobbade. Janne har servat och underhållit båten regelbundet under hela resan så det var inte så...

Ca. 100 NM senare ankrade vi två nätter utanför hamnen Pasito Blanco där vi sen bokat hamnplats en vecka. Vi städade och fixade i väntan på våra gäster. Dagen D förflyttade vi oss in till marinan. Sent på kvällen kom våra vänner Malin och Jonas och deras barn Aron och Noel. Vi rymdes över förväntan att bo alla 9...

Vi seglade vidare 35 NM till den södra ändan av Lanzarote. Vi ankrade utanför turiststråket vid Puerto de Playa Blanca. Här fick vi återse Tiger Lily igen, vi hade varit ifrån varandra sedan Porto Santo. Det blev några dagar med strandhäng och vandring på staden. Vi blev kontaktade via Noforeignland av en brittisk familj som fanns i marinan i...

Den 270 Nm långa seglatsen bjöd på måttlig sjögång och 8-10m/s slör. Seglatsen tog oss 2 dygn. Vi ankrade i den vackra viken nedanför den gamla vulkanen. La Graciosa kom att bli ännu ett av våra många favoritställen. Snorklingen där var magisk. Fiskarna kom så nära så man fick nästan ögonkontakt med dem. Dagligen kom partykatamaranerna till sina...

Vind- och vågprognoserna för den kommande tiden sa att det blir svaga vindar. Vi passade därför på att förflytta oss till Madeira, där ankringarna kan bli besvärliga vid hårdare vindar. Vi började med att ankra på östra delen av Madeira, Punta do Buraco. På vägen dit såg vi en sköldpadda som snabbt dök undan då vi närmade oss. Ankringen här...

Seglingen till Madeira tog 5 dagar, 610 NM. Vi hade slör hela vägen ca 7-8 m/s. Det första dygnet handstyrde vi med tanke på risken för orcas, men efter det var nog risken för orcaattack över för denna gång. Vindrodret styrde oss resten av vägen till Porto Santo, Madeira.