Union Island, Mayreau och Tobago Cays

03.02.2023
Nästa land att besöka var Saint Vincent and the Grenadines. Vi seglade först till Union Island och valde att ankra i Frigate Bay istället för vid huvudorten Clifton. Vi gick ca 2 km in till Clifton för att klarera in. 240EC blev det att kosta oss. Då har vi en månads tillstånd att segla i SVG. På promenaden tillbaka till Frigate Bay gick en helt ljuvlig hund med oss hela vägen till jollen. Vi döpte den till Steven och blev så fästa vid den så att vi önskade att vi kunde ta den med oss hem. Frigate Bay är en trevlig och välskyddad ankring som verkade vara kitesurfarnas paradis. Under båten låg 30 cm stora sjöstjärnor och snorklingen vid berget var fin. På kvällen hade vi barbeque på stranden med Tiger Lily, Triola, Sylvia af Wasa och ett gäng andra seglare.
Nästa ö norrut var Mayreau. Vi hade hört att det fanns ett hotell med en 3 våningspool som man fick simma i ifall man köpte drinkar där. (Sviindyra drinkar!) Vi for därför och ankrade i Trois Anse Bay. På kvällen badade barnen från Aegir, Tiger Lily och Triola i poolen medans vi vuxna avnjöt den överprissatta drinken. Följande dag promenerade vi över till den populära viken Salt Whistle Bay. Stranden var vacker som ett vykort och snorklingen var trevlig. Vi såg två olika bläckfiskar bland annat. Natten hade varit så rullig så vi bestämde oss för att flytta till en mera skyddad vik, Seline Bay. Där låg vi några nätter och snorklingen där var flera gånger bättre än vid Salt Whistle Bay. Vackra koraller, massor av färgglada fiskar. Vi såg en enorm stingrocka och Casper fotade en rolig platt sandfärgad fisk med utstående ögon. På stränderna pågick (som alltid) ett konstant letande efter kokosnötter. Barnen har satt otaliga timmar på att öppna dem och såga nöten till skålar. Mayreau var en härlig ö med väldigt vänliga ortsbor. Vi kände oss trygga och välkomna där.
Nästa ställe att besöka var Tobago Cays som alla andra seglare har höjt till skyarna och vi sett mycket fram emot att besöka. Blev vi besvikna? NEJ! Tobago Cays var helt underbart. Det hade allt man kunde önska av en karibisk ö. Vackra stränder och härliga snorklingar som vi aldrig kommer att glömma. Sköldpaddor simmade runt båten och vid ön Baradal snorklade vi med dem många gånger om, kunde inte få nog av dessa underbara djur. De låt på bottnet och åt gräs och ibland simmade de upp för att andas. De brydde sig inte nämnvärt om att vi simmade 2 meter ifrån dem. På ön Baradal hade barnen så roligt med barnen från Tiger Lily då de lekte kurragömma. Där bland stigarna fanns flera stora iguaner. De var häftiga att se på nära håll. På kvällen avnjöt vi Peters exemplariska rompunch som sundowner tillsammans med svenska Marou i Tiger Lilys sittbrunn. På dagarna snorklade mycket bland korallerna runt öarna och även ute vid det stora hästskorevet. Där såg vi en nurseshark, riktigt mäktigt! Innan vi fortsatte ifrån paradiset besökte vi den lilla ön Petit Tabac, där scener ur Pirates of the Caribbean har utspelat sig, och visst kände vi igen oss!