Semester 2021

06.08.2021

I år var vi extra ivriga att komma iväg på semestersegling vill jag påstå. Båten köpte vi i höstas och vi har därför inte hunnit segla och lära känna den så bra. Janne har jobbat och fixat med båten varje dag sen dess. Den var inte väl underhållen då vi köpte den så jobb finns det så det räcker... Välförtjänta av semester kastade vi loss 9.7. med sikte på Åbo skärgård. Vi hade fina seglingsvindar men det utlovades åska så vi ärade Korsnäs med ett besök i väntan på att åskan skulle dra förbi.

Korsnäs

Nästa etapp till Gåshällan började lugnt och fint och blev mot slutet till en ganska hård kryss i stökig sjögång. 2 av 5 sjösjuka. Det smakade fint med tortillas till middag.

Efter att ha kryssat hela dagen tog vi iland över natten vid Syndeskeri, ett för oss obekant ställe. En riktigt charmig liten fiskehamn med ett fågeltorn. Det kan hända att den ända lediga platsen som vi förtöjde vid var lite "varattu".... det förblev lite oklart... så för säkerhets skull for vi vidare tidigt nästa morgon. Det var hett, vindstilla. En säl tittade nyfiket upp ur vattnet. Vi stannade till mitt i böljan blå och barnen drog jublande på sig sina simkläder och hoppade i. Livet ler!

Det blev tyvärr mycket motorkörning nu då vinden var för svag. Vi anlände till Stora Enskär kl 02 på natten, men hamnen var full. Där var inte heller lämpligt att ankra så vi körde vidare till besättningens favoritplats i Åbo skärgård, Lootholma, där vi ankrade. Barnen blev förtjusta då de vaknade och upptäckte var vi var. Hela semestern hittills har varit het och regnfri, så även idag. Stor del av dagen tillbringades i vattnet. Pojkarna övar sina hopptrick och dottern vågar även hon nu hoppa från båten. Senare på dagen for vi med gummibåten på safari i en charmig liten farled. Vi njuter!

Efter Lootholma for vi till Iniö. Helt otroligt väder idag igen. Vi ankrade i en vik utanför Kyrkbyn. Vi körde med jollen iland och handlade lite smått i affären. På morgonen då vi skulle bege oss iväg så fick vi krångel med motorn. Det visade sig att vi hade klantat så att motorn hade fyllts med 3 liter vatten! Efter att ha bytt olja i motorn två gånger för att få bort allt vatten så startar den förnöjt igen. Vi besökte Thairestaurangen för att fira Malins födelsedag och så gick vi vandringsleden upp till ett utkikstorn. Vi plockade blåbär, som blev till en förträfflig paj.

Färden fortsatte till Pähkinäinen. Det blev en ny favorit. Jättemysigt! Vi ankrade igen. Vi trivs bra på svaj. Barnen simmade hela kvällen.

Med slör i ganska hård vind for vi till Pargas. Vid gästbryggan stod en skylt som påstod att vattendjupet är 2,4m. Men det stämmer nog inte då vi gjorde en grundstötning med våra 2m, men det gick bara att backa lös. Det var den enda lediga platsen på utsidan av bryggan. Vi blev invinkade att förtöja långsides intill en vacker trålare. Det visade sig vara en trevlig liten familj som är påväg med sin trålare till södra Europa. Vi for med buss in till Åbo och Jukupark. Semesterns höjdpunkt enligt barnen. Tyvärr valde vi den enda kalla dagen hittills. Blåsigt och mulet. Så vi vuxna var inte så badsugna.

Nästa ställe att besöka blev Själö. Vi ankrade vid Kyrkviken. En ö med en gripande historia om "dårhus" där mentalt sjuka blev fastsatta med bojor eller tvångströja. Man trodde att de sjuka var besatta av djävulen. De matades även med kräkmedel och laxeringsmedel då man trodde att obalans i kroppsvätskorna orsakade sjukdomar...

Sen besökte vi Nagu. Vi ankrade i en vik i närheten av gästhamnen. Vi fick till en träff med vänner. Nagu är vackert! Vi fortsatte färden. Det är trångt i Åbo skärgård då både stora och små ska rymmas i farleden. Vi ankrade vid Houtskär. Ännu ett trevligt ställe!

Nu börjar vi söka oss norrut igen. Tyvärr blev det för motor då det inte alls blåste. Vi ska träffa barnens farmor och farfar vid campingen i Kristinestad. Vi var på grund i farleden in till bryggan på stadssidan, men vi hittade ett djupare ställe så vi kom oss in till bryggan. Vi hade trevligt med barnens farmor och farfar. Barnen simmade många gånger vid campingen och alla, inklusive 8 åringen, vågade hoppa från 3 meters tornet. Malin och Janne fick tumistid och for och cykla i staden.

Nästa stopp norrut var Kaskö. Vi ankrade i en vik norr om gästhamnen. Fenomenalt fiskeställe. Till och med vi som aldrig får napp lyckades få upp 3 abborrar.

Vi gjorde ett stopp vid Gåshällan igen. Vi inväntar lämpliga vindar hemåt för att slippa köra för motor. Väl iväg kunde vi njuta av skön segling till Larsbjörkasskär. Vi fick även testat vindrodret (Sailomat 601).

Från Vasa skärgård hade vi fina segelvindar hem. Efter 4 veckors semestersegling är barnen ivriga att komma hem till sina vänner. Vi vuxna hade bra kunnat fortsätta ännu, men jobbet kallar. Vi har haft en underbar semester, avslappnande och rofylld. Vädret har visat sin från sin bästa sida (förutom vindarna som för det mesta blåst för sakta eller rakt mot). Nu har vi laddat energi och jobbar vidare mot nästa äventyr....