Sal, Kap Verde, Afrika

24.12.2022

22.11-24.11.2022

Vi anlände till ankringsplatsen vid Palmeira. Tiger Lily och Triola var redan där. Väldigt kraftiga vindar blåste vid ankringen och det tog ett tag innan vi litade på att ankaret höll. Vi anlände på eftermiddagen och vi hade läst att inklareringen görs bäst från morgonen så vi väntade till dagen efter innan vi for iland. Det förekommer en del kriminalitet i det fattiga Cap Verde så då man kommer med jollen till land står flertalet unga pojkar och erbjuder sig att vakta jollen mot en slant. Vi hade hört att man ska anlita dem så det gjorde vi. Vi förtöjde jollen vid en proppfull brygga, betalade pojkarna och gick för att klarera in till Afrika. Vi skulle till två olika poliser med våra dokument. Proceduren gick smidigt. Polisen behöll båtens registreringsbevis till dess att vi skulle lämna Sal. Nu gick vi runt i staden. Det kändes verkligen att vi var utanför europa nu. En helt annan kultur mötte oss, men människorna var vänliga och vi var så glada att vi valde att ta vägen via Kap Verde. Vi älskade Palmeira! Det kryllade av lösa hundar på byn. Nathalie började räkna dem, men tröttnade då hon kom till 50... Vi ville ta oss in till den lilla grannstaden och gick runt och funderade på var det går bussar dit. Vi behövde inte gå lång stund innan en minibuss saktade in och erbjöd sig köra. 0,5€/person. Han körde runt i byn och skrek ut vart han var påvåg, och när minibussen var tillräckligt full körde han iväg med musik på hög volym och utan säkerhetsbälten. I staden fick vi skaffat lokalt simkort för att få lite internet. Vi åt även på restaurang. Hamburgare och landets nationalrätt. Vi åkte minibuss tillbaka till Palmeira, och for för att kolla till jollen. Den hade det inte bra alls! Pojkarna hade vaktat den så ingen stal den, jo, men den låg inklämd mellan kajen och en fiskebåt av trä så att utombordsmotorns kåpa hade förstörts. Besvikna flyttade vi den snabbt till stranden istället. Där borde vi ha parkerat från första början. Tiger Lily, Triola och vi for på kvällen och äta på restaurang för att fira Peters födelsedag. Barnen sprang senare runt på gatan och spelade fotboll tillsammans. Nathalie är så glad över att ha en tjej att leka med för en gångs skull. Innan vi lämnade Palmeira köpte vi en fantastisk afrikansk mask som minne. Sal kan vi varmt rekommendera.