Ile Fourchue och Saint Martin

04.06.2023
Vi lämnade paradiset på Barbuda och fick en fin seglats de 60 sjömilen till Ile Fourchue, en liten nationalparksö som hör till Saint Barts. En kappsegling var i full gång och det var spännande att se de enorma race maskinerna komma dånande förbi. Egentligen ska man in till huvudön och klarera in till landet men vi chansade på att kunna göra ett snabbstopp över natten oklarerade. Vi var inte i land på den karga, vackra ön. Men vi snorklade. Casper fick syn på ett armbandsur långt ner på 6 meters djup. Innan jag hunnit blinka såg jag Kevin dykandes ner i full fart för att hämta den. Fövrigt såg vi en rocka, en sköldpadda och en liten haj. På kvällen bjöd vi in Jakobstadsbördiga båten Cruella på en sundowner. Vi övade flitigt våra kunskaper i finska. De gav oss flera pärmar Aku Ankka (finska Kalle Anka) och vi gav dem några svenska Kalle Ankor.

Följande dag seglade vi mot Saint Martin. Vi seglade förbi Maho Bay som är känt för sina flygplan som landar imponerande nära stranden. Planen kom lågt svävade över båten. Vi ankrade i Marigot Bay, norr om marinan. Vattnet var kristallklart och vi fick njuta av den vackra turkosa färgen även här. Barnen hade längtat efter denna franska ö, för det innebär att de har internet på sina telefoner... men där blev vi alla besvikna. Internetsändningen var helt ursel och det klippte av nätet med några sekunders mellanrum. Till vår lycka såg vi Blue Dream, med sitt Starlink-internet komma och ankra bredvid oss. Tack vare Östen slapp vi och kolla vädret ibland och ladda ner lite poddar och böcker. Flera trevliga kvällar blev tillbringade i Blue Dreams sittbrunn.

Förövrigt gick vår vistelse på Saint Martin främst ut på att bunkra mat, inventera och förbereda båten för atlantöverfarten till Azorerna. Många varv gick vi till Super U, och en dag fick Malin hänga med i båten Livs hyrda bil till en större Carrefour. Barnen hjälpte till att handla och underhöll sig däremellan bra själva. När sen Tiger Lily anlände till ankringen blev tillvaron ännu roligare. Flera gånger for alla barnen själva in med jollen till land och klättrade upp till ruinerna av ett gammalt fort, där de i timtal lekte kurragömma.

En dag tog vi jollen 2,5 sjömil till den Holländska sidan av ön då det ordnades båtprylsloppis. Flera fynd gjordes, bla 2 hopvikbara cyklar för 25€/st.

En annan dag for vi med jollen via lagunen till Rusty Rocket och därifrån gick vi till Maho Bay för att uppleva flygplanslandningarna från stranden. Mäktig upplevelse!

Micke Westin från Sverige drog ihop en grupp seglare som startar ungefär samtidigt hem mot Skandinavien. Där är vi med, och ett 10-tal båtar har träffats ett par gånger på Saint Martin. En erfaren seglare, Hans, kommer att ge råd om vägval och väder under seglingen till Azorerna.

Vädretprognoserna för atlanten var inte på vår sida. Många stiltjebälten och allmänt svaga vindar så långt man kunde se. Vi tankade vatten och bränsle och var nu redo för avfärd mot Azorerna...