Öland, Sverige

24.12.2022

23.6-27.6.2022

Vi seglade största delen av natten i 4-6 knops fart. Det blåste 6-7m/s. Kryssbog, vi sträckte dit vi ville i början men de sista timmarna vred vinden rakt emot och sjögången blev besvärligare. Barnen hade sovit gott hela natten, men då de vaknade så blev Kevin och Nathalie sjösjuka. Vi ankrade 10.45 vid Ölands norra udde. Ankringsviken i sig var blåsig och intetsägande. Sylvia af Wasa låg också där. Vi blev bjudna på en kaffekopp i deras båt. Sen körde vi med jollen iland. Där var det vackrare. Det gick spångar runt ön till de olika sevärdheterna. Vi gick till skeppsvraket Swiks och den 900 år gamla trolleken. Det gick kor lösa på ön och det ryktades även om en argsint tjur man skulle akta sig för. Den såg vi aldrig till.

Vi fortsatte vidare söderut på insidan av Öland. Vinden skulle dö ut till natten så vi ankrade i Köping vid Borgholm, Öland. Dagen efter fortsatte vi, och just förbi Kalmar så blev hettan så intensiv så vi till barnens stora förtjusning stannade till mitt i Kalmarsund för ett dopp! Barnen älskar att hoppa från båten och försöker få till de mest akrobatiska hoppstilarna. En säl tittade nyfiket upp ur vattnet ca 30 meter från båten och inspekterade de finländska akrobaterna. Mot kvällen dog vinden återigen ut och vi hittade en ankringsvik på Ölands västra sida. Vattnet var så klart så vi såg bottnet på 4-5 meters djup. Vindarna var inte optimala för att ta oss ända till Bornholm härifrån så vi låg en natt utanför Karlskrona innan vi tog sikte på Bornholm.