Kielkanalen, Tyskland

24.12.2022

7.7-11.7.2022

Nu var det dags att slussa in till Kielkanalen. Det var ganska nytt för oss så ett litet pirr infann sig i magen. Vi hade läst att det fanns en betalautomat för kanalavgiften före slussarna, men den var övertäckt och ur bruk. Slussandet gick hur bra som helst, och nöjda körde vi in i Kiekanalen. Innan vi hann reagera så svischade en till betalautomat förbi på höger sida. Där borde vi ha stannat och betalat! Man det var vältrafikerat och vi tyckte inte det var lämpligt att vända om för att betala. Vi hoppades kunna reda ut det senare i kanalen. Själva kanalen var nog aningen långtråkig. Vi körde till Rendsburg, ett lagom stop om man inte vill köra hela kanalen på 90 sjömil i ett svep. Vinden låg på hårt bakifrån vid angöringen av bryggan. Detta blev inte heller en av våra snyggaste förtöjningar. Vi missade bandet på den ena stolpen i aktern... Vi låg 3 dygn i Rendsburg för att vänta in bättre vindar i Nordsjön. Trevlig stad. Vi bunkrade på oss en del mat, mycket köttkonserver. Det kom vi att uppskatta senare under resan. Däremot borde vi ha köpt mera av UHT Creme fraiche som fanns i många tyska affärer men som vi inte hittat efter det. Vi tankade diesel från landmacken. Många ifrågasätter nog att vi väljer att gå och släpa hem diesel från mackar iland istället för att tanka i sjömackar. Men landmackar har bättre kvalitet på diesel. Dessutom är det märkbart billigare iland. Vi har två kärror (av modell "dramaten") som vi spänner fast dunkar på, så vi får 60 liter med oss per varv. Vi mötte även en trevlig familj från Danmark, sy Arjuna, och två svenska familjer sy Eden och sy Exite och även finländska familjen på Checkmate.

Tidigt på morgonen körde vi vidare mot Brunsbyttel. Där i kanalen mötte vi båten Sundance 2 från Finland som var på väg hem från deras år i Karibien. Vi pratade en stund på VHF och vinkade glatt när vi möttes. Vid Brunsbyttel förtöjde vi utanpå Arjuna. Senare kom en ensamseglare, Chris och förtöjde utanför Aegir. Han var Engelsman/Dansk och lärde oss en hel del om tidvatten i praktiken. Vi bjöd över honom på en enkel middag. Samtidigt som vi betalade hamnavgiften så fick vi möjlighet att betala kanalavgiften! Exite och Eden var förtöjda längre in. Nathalie lekte så bra med tjejen från Eden. Tyvärr skildes deras vägar efter Kielkanalen. Det var marknad i land. Casper spanade genast in en ps4 kontroll för 25€. Han hade dock bara 20€. Efter att ha samlat mod till sig så gick han ensam dit och fick på engelska prutat ner priset till 15€. Jättestora lastbåtar körde ständigt genom slussarna, och ljudet från deras propellrar hördes kraftigt genom skrovet.

Smått nervösa över tidvattnet på andra sidan, slussade vi ut till Nordsjön. Vi körde för motor på södra sidan av farleden. Vi hade 3 knops medström och 10m/s motvind. Sjögången var besvärlig vid udden utanför Cuxhaven. Vi körde för motor ända tills vi rundat udden och fick falla ner. På natten blev det rörigt med alla lanternor. Lastbåtar låg för ankar. Fiskebåtar utan AIS körde medströms med sina fiskebragder. Senare under natten blev det kryss. Människor vi pratat med har sagt att man kan segla i motvind och i motström, men inte i bägge samtidigt. Och så var det nog. I motvind och motström fick vi ingen vinkel framåt alls! Vi kom oss nästan bakåt istället. Vid ett vaktbyte på natten upptäcktes att diskhon i köket svämmat över av vatten så det rann på golvet. Ingen rolig känsla! Det måste ha berott på slarvigt stängd kran till avloppet så vatten kom in när båten lutade.