Jakobstad - Stockholm

24.12.2022

5.6.2022

När vi väl lämnat hemmahamnen infann sig en känsla av overklighet. Nu startar vårt äventyr. Vi har allting framför oss nu. Vi körde bara till Euran som första etapp för att få landa lite. Efter en bit skinkpaj och ett glas rött somnade vi gott med ett ivrigt leende på läpparna.

6.6.2022

Morgonen efter fortsatte vi söderut. En motorbåt körde upp oss och frågade om vi nog har mat? Det var två fiskare som till vår förtjusning överräckte 2 nyfångade sikar till oss! Vinden ökade till 10 m/s under dagen och vred till motvind. 2 av barnen blev sjösjuka. Vi bestämde oss för att ta iland vid Mickelsörarna. Vinden låg på besvärligt vid hamnen så angöringen av bryggan blev inte en av våra proffsigaste.

7.6.2022

Hårda sydliga vindar igen... motvind alltså. Vi körde för motor i den inre farleden mot Replot och tog iland vid Lars Björkasskär. Vädret är vackert och vi hade en fin kväll då vi badade bastu och grillade de sikar vi fått. De smakade riktigt gott!

8.6.2022

Vi vaknade till en solig och fin dag, men vindstilla! Vi körde med förseglet uppe Rönnskärsfarleden västerut med sikte på Höga kusten i Sverige. Vi blev uppkallade på VHF av en följare på sociala medier som ville önska oss lycka till på vårt äventyr. Väl ute till havs kunde vi segla i 3 knop, men när farten började gå ner till 1,5 knop så körde vi för motor. Vi spelar brädspel och lyssnar på musik. Sista delen av överfarten ökade vinden lite så vi kunde segla i 2 knop med vinden snett bakifrån. Vi hade 3 timmars vaktturer under natten.

9.6.2022

Vi anlände på morgonen till Högholmen i Höga Kusten. Vi märkte till vår fasa att just Sveriges gästflagga är glömd hemma! Barnens mormor hade sytt ett gäng vita flaggor som vi höll på att måla till gästflaggor innan vi for hemifrån och vi hade några extra, så snabbt målade vi en flagga gul och blå. Strykjärn för att fixera färgen med hade vi inte, så flaggan fick åka in i ugnen en stund. Anledningen att vi for just hit är att vi på Blocket köpt reservdelar till vår nya eltoalett av en man som bor i Näske. Vi hade avtalat tid för avhämtning senare på eftermiddagen. I väntan på den avtalade tiden så gick vi runt på ön. Casper testade sin nya Walkie Talkie. En trevlig man tog emot oss i Näske. Det hade varit flera spekulanter på reservdelarna, men han ville helst sälja åt Finländarna som kom seglandes för att hämta grejerna på väg till Karibien. Vi körde till Ulvön och övernattade i den tomma hamnen.

10.6.2022

06.00 startade vi vidare söderut. I början seglade vi men då Malin kom på sin vakt och märkte att farten var 0,5 knop så kom motorn igång! Det regnade tidvis och vi var så glada över vår nysydda sprayhoodförlängning med väggar. Vi angjorde Härnösands norra gästhamn där vi stannade en natt. Det var Höga Kusten Pride 2022, med andra ord glad och härlig stämning på stan. Pojkarna for med hjälp av Google Maps till en Skatepark medan vi andra gick på Loppis mm. På kvällen seglade vi till Lustholmen och ankrade. Lustholmen har alltid hört till en av våra favoriter på Höga Kusten. Vi stannade 3 dygn i väntan på bättre vindar. Vädret växlade mellan vackert sommarväder, regn och åska.

13.6.2022På kvällen lyfte vi ankar och tog sikte på Öregrund. Det blev en fin men tidvis långsam segling. 160 NM på 42 timmar. Vi testade vindrodret. Det fungerade någorlunda, men inte helt som vi önskat. Vi ankrade vid Långgrundet söder om Öregrund. Kvällen är vacker och barnen simmade från båten. Vi njuter!

16.6.2022

Vi fortsatte mot Stockholm. Farleden in var vacker. Vi mötte 6 stora Kryssningsfartyg. Vikingbåtarna fick bäst betyg, för 2 av dem tutade som svar på barnens ivriga vinkande. Mörkret hann falla innan vi släppte ankaret vid en ö NO om Vaxholm.

17.6.2022

Från morgonen körde vi in till Wasahamnen. Idag är Caspers födelsedag. Hela 14 år sen han kom till världen! Vi firade med presenter och cafébesök. Vår skeppsklocka har varit sönder ett tag. Döm vår förvåning när båten bredvid sålde antikviteter, och där på bordet på kajkanten låg en glänsande vacker Skeppsklocka av märket Schatz! Och till rimligt pris dessutom. Enda problemet var att den saknade nyckel att vrida upp den med. Mycket tid av vår vistelse i Stockholm gick åt att försöka hitta en Windup nyckel. Fanns inte i hela staden! Detta kommer senare att lösa sig genom att Janne med sin underbara fixarförmåga, filar om en hylsa så den passar klockans tapp. Problemet löst! En av orsakerna till att vi tog omvägen in till Stockholm var att vi ville träffa Jannes syster och man som bor där. Vi hade en sån trevlig kväll där vi blev bjudna på pizza hemma hos dem och besökte en stor skatepark. Det var även tacksamt att få åka och handla då vi hade tillgång till bil.

19.6.2022

Vi hade lite fasat för att backa ut från labyrinten till bryggor i Wasahamnen. Vi låg längst in, det är trångt och Aegir saknar nästan helt styrförmåga i backen pga sin köl. Men Janne gjorde en exemplarisk manöver. Det som inte gick lika smidigt är att Malin tappade i en fender mitt i den trafikerade farleden utanför Gröna Lund. Kevin gjorde en snygg räddning och fick fiskat upp den ur vattnet innan någon av båtarna bakom började tuta då vi körde i cirklar framför dem. Vi stannade till vid Vaxholm för att tanka diesel, sen gick vi för motor södra farleden genom Stockholms skärgård. Den lilla vinden som var kom rakt mot. Mot slutet av skärgården gick det att segla igen. Vi seglade hela natten i långsamt tempo.

20.6.2022

Under natten avtog vinden och vi beslöt oss för att söka upp en ankring för att vänta in mera vind. 05.00 släppte vi ankar i en mysig vik i Sandstugan, Nynäshamn. Barnen lekte på stranden och vi vilade upp oss lite inför nästa etapp.

21.6.2022

Vi hade fin medvind till Harstena, Flisskär. En mysig ö med ett lite otäckt trångt inlopp. Vi rodde iland och gick över ön till gästhamnen. Kevin såg två halvor av en orm. På väg tillbaka med jollen så såg vi 100 tals öronmaneter! Sådana har vi inte där vi bor, så det var spännande tyckte barnen. De vågade inte simma vid båten pga maneterna. Barnen lekte taxi med jollen. Kl 18.30 lättade vi ankar med sikte på Öland.