Ijmuiden, Holland

25.07.2023
Från Brest (Frankrike) seglade vi i en etapp till Ijmuiden (Holland). Vi hade tidvis fina vindar men körde också en del med motor. Denna sträcka är lite krävande navigationsmässigt då den är vältraffikerad och det finns TSC, vindkraftsparker och ankringsplatser för lastbåtar man måste väja för... och tidvattenströmmar att ta hänsyn till. Väl framme vid marinan i Ijmuiden påbörjades pizzaförberedelser, för på kvällen får vi middagsbesök av våra nya vänner från Holland som vi träffade i Dunkerque för ett år sen. De har hjälpt oss att hitta en kattunge som ska få segla hem med oss till Finland. Som vi längtat! Vi gav kattungen namnet Tiger Lily, efter vår vänbåt som vi seglat med största delen av året med. Hon är helt ljuvlig!

Hårda vindar var väntade så vi bättrade på förtöjningarna kvällen före. Det blev betydligt värre än väderprognoserna utlovat. 30 m/s och upp till 40 m/s uppmätt som värst. Stormen blev namngiven till Poly. Båten lutade som på kryss och vid försök att spänna på förtöjningarna så var vi stundvis tvugna att krypa på bryggan för att inte riskera att blåsa bort. Vi låg med aktern mot en träpålle men i den starka vinden hade vi ingen makt att spänna in de fullt sträckta linorna. Pållen tryckte på targabågen och vår bästa solpanel fick sina fästen knäckta, men Janne hann rädda själva panelen. Nånting måste ha flugit in i vindgeneratorn för den blev bara till trasor. Taket blåste av ett hus i närheten och i hamnen var det nog under dagen många båtar som fick skador. Mot kvällen då stormen dragit förbi vågade vi gå iland. Det var ett tjockt lager sand överallt som blåst från stranden.

Vi ville vänta nån dag tills vinden och vågorna var acceptabla för Tiger Lily att göra sin premiärsegling i, så vi passade på och tog bussen in till Amsterdam. Vi hade en del ärenden att uträtta och strövade runt i den vackra staden. Att hitta rätta bussarna i den stora staden var ett kapitel i sig, och på hemvägen stannade bussen vid en hållplats och av okänd anledning steg chauffören ur bussen och gick iväg. Vi och några andra satt som frågetecken kvar. I en timme satt vi i bussen och väntade på besked tills en annan buss kom som vi kunde byta till...