Guadeloupe, Antigua och Barbuda

28.04.2023
Seglatsen från Dominica till Guadeloupe bjöd på ganska svaga vindar. Men en fisk fick vi fångad! En French Tuny. Först mot kvällen kom vi fram till Iles de Saints, en ögrupp söder om Guadeloupe. Vi ankrade i norra viken på Terre de Haut. Snorklingen var ok och utsikten från Fort Napoleon var vacker. Janne lag hela dagen på att smörja upp vindrodret. När han skulle öppna upp det lite, så sprättade två nålar ur nållagret iväg innan han hann blinka! Rakt ner på bottnet av sand och sjögräs. Trots löften om hittelön och en engagerad familj som febrilt dök runt för att hitta de små delarna, så förblev de borta. Janne kom på ett sätt att få tillverkat nya nållager genom att svarva plastbultar med borrmaskinen. "Min man han kan!" tänkte Malin imponerat...

Dagen därpå skulle vinden vända och vågor började pumpa in rejält. Innan frukost körde vi runt till västra sidan i hopp om att hitta våglä. De kraftiga vindarna hade gjort att alla andra hade tänkt lika som oss, så det var smockfullt nästan överallt. Vi for till sydöstra viken av Terre de Bas där vi fick plats bredvid tyska Moana som vi träffat flera gånger tidigare. Vädret den dagen var allt annat än vi önskade. Hård vind, massa regn och rejäla vågor. Vi stannade på båten hela dagen...

Nästa dag seglade vi till västra sidan av Guadeloupe, till en liten ankring kallad Petit Anse. Där fanns en flotte utankrad som barnen tillsammans med Tiger Lily hade så roligt på.

När vi dagen efter skulle fortsätta de 3 sjömilen norrut så bestämde vi oss för att släpa gummibåten (med motorn på). Det skulle vi komma att ångra! Det blåste så lite så vi gick för motor. Plötsligt, från ingenstans kommer en massa vind från sidan, 15-20 m/s helt oväntat. Jollen kråmade sig missnöjt i vågorna och vinden fick den nästan att flyga. Malin kom till räddning och satt resten av sträckan längst ut i aktern och försökte konstant trycka ner förtöjningsbandet med foten för att vinden inte skulle välta jollen. Två gånger var hela jollen flygande över vattnet och påväg att välta när Malin med en urkvinnas vrål och all sin kraft fick tvingat ner fören innan det var för sent. Väl framme vid ankringen öster om Pigeon Island tyckte vi oss vara förtjänta av en extra stor ankardramm. Vi bestämde oss för att alltid lyfta upp jollen på däck hädanefter...

Höjdpunkten här är nog den underbara snorklingen vid Pigeon Island. En av top 5 bästa snorklingen vi haft i Karibien faktiskt! Casper träffade på en fräsande parrotfish som verkade vara i strid med en annan parrotfish. Under en sten fanns en enorm hummer som fäktade med sina halvmeter långa spröt under fotograferingen. Vackra koraller och lagom djup att snorkla på...
Nästa ställe att besöka blev Deshaies. Där for vi vandrande med Tiger Lily över berget till en lång vacker strand. Till barnens förtjusning fanns fina surfvågor. Vi hade svårt att få dem därifrån.
Seglingen från Deshaies till Baie Mahault på norra sidan av ön blev inte en så trevlig segling. Motvind, vågor och strömmar gjorde att vi inte fick bra kryssvinklar. Vi ville absolut komma till ankringen innan det blev mörkt för man ska genom smala passager i reven. Vi kom till all lycka fram just innan solen gick ner.

En av anledningarna till att vi kom hit var att Nathalie skulle (långt i efterhand) få sin födelsedagspresent: ridning! Nathalie, Malin och Jenny tog bussen till Goyave där vi fick en underbar dag på hästryggen! Vi fick galoppera, simma i floden med hästarna och uppleva den vackra naturen. Oförglömlig dag för oss alla tre.

En dag flyttade vi båten ut till Ilet Fajou och Ilet Caret. De var väl värda ett besök. Ilet Fajou var en ö med mangrove, några små stränder och massa små insekter som bets! Men vi hade trots insekterna en jättefin eftermiddag på ön där barnen hoppade i skallrande lera, kastade spjut och hade det allmänt trevligt. Ilet Caret var så karibiskt vackert det bara kan bli! Turkost vatten och kritvit strand. Som i en dröm... Vi körde med jollen en dryg sjömil i stora vågor till ett vrak och snorklade. Vraket hade hamnat där pga en cyklon år 1967. Det låg så nära ytan så det passade utmärkt att snorkla på...

Förövrigt på Guadeloupe så passade vi på att fylla på matlagret i den välfyllda, franska stormarknaden. Vi tog också bussen in till Point a Pitre för att besöka båttillbehörsaffärer och klarera ut.

Seglingen till Antigua var trevlig. Halvvind och vi gjorde fin fart. Vi hade hört att det var avsevärt billigare att klarera in i Jolly harbor än i English harbour, så i Jolly klarerade vi in. På denna ö var det märkbart att rika människor höll till. Lyxvillor med pooler, egna båtbryggor vid husen... men väldigt vackert. Vi hängde en eftermiddag på stranden med Tiger Lily. Vattentemperaturen på 27-29 grader är ju helt perfekt!
Vi seglade vidare till Carlisle Bay. Tillsammans med Tiger Lily och Exite gick vi upp på berget. Bedårande utsikt!

Nästa ankring blev Falmouth. Där fanns massa båtar i väldigt olika prisklasser. Vi gick över till English harbor och sneakade oss in till Nelson's dockyard. Där hade just en roddbåt kommit i mål på en roddtävling över atlanten. Över 100 dagar hade hon rott! Vi gick i sällskap av Juni från Dream of Alexandra upp till Shirley Heights. Vi åt picnic och njöt av utsikten.

På seglingen till Green Island på östra sidan av Antigua hade vi som väntat motvind. Det var utlovat åskbyar så vi ville ankra på en plats där vi kunde ha ut så mycket ankarkätting vi kände att vi behöver. Vi rymdes då inte riktigt i den södra viken som vi tänkt, utan ankrade på nordvästra sidan. Just när vi börjat släppa i ankaret på 9 meters djup såg vi kolsvarta moln närma sig norrifrån. När vi hade 20 meter ute blev det stopp i röret till ankarspelet. Vi fick varken in eller ut kätting. Molnen närmade sig och vi fick slutligen med våld kättingen att släppa och vi rasslade ut så mycket kätting vi behövde för att klara av eventuella åskbyar. Fast nån åska blev det aldrig, utan den drog förbi väster om oss... Green Island var en väldigt privat ö. Överallt fanns skyltar som sa att man inte fick gå iland. Lokalbefolkningen hade sagt att man nog kan gå runt och titta ändå, men skyltarna förtog lite upptäckarlusten.
Vi hade startat mot Great Bird Island tidigt för att ha solen i ryggen då vi skulle köra sicksack genom en liten öppning i ett rev. Det kändes väldigt obehagligt i de stora vågorna, men allt gick bra. Även på denna ö fick man inte gå runt på hur man ville. Endast på stränderna upp till högvattenmärket. Om man ville gå upp till berget så skulle det kosta 10 us dollar per person och en ilsken vakt gick runt på ön och såg till att ingen gick upp obetald. Men vi hade en fin sundowner med Tiger Lily på stranden där... utom synhåll för eventuell ilsken vakt. Snorklingen söder om ön var fin. Vi såg bla en stingrocka. Men höjdpunkten på hela Antigua var vår utflykt med jollen till Hell's gate. Vilken häftig liten ö! Turkost vatten och en massa trånga gångar i berget att gå runt i. Hell's gate var nog en av toppupplevelserna i hela Karibien!
Vi hade en skön segling upp till Barbuda. På lång väg såg vi de kritvita stränderna riktigt lysa. Vattnet var så overkligt turkost så vi kände verkligen att vi kommit till paradiset! Barbuda blev helt klart en av favoritöarna. Vi ankrade vid Cocoa Point. På land gick hästar, åsnor och getter helt fritt. Dagarna spenderade vi mest på den fantastiska stranden. Barnen älskade att leka i vågorna. Ön blev till stor del förstörd av orkanen Irma 2017. På land finns ännu skräp och takplåtar liggandes överallt. Många av husen stod ännu öde och förstörda. En kväll åt vi hummer vid den lokala grillen. Riktigt gott! Speciellt Casper var snål på delikatessen, och ville även gnaga kött ur de spinkiga benen på den stackars hummern. Hummrarna klövs levande och lades på grillen ännu sprattlande...
Vi förflyttade oss lite norrut på Barbuda till 11 mile beach. Vi ankrade lite norr om det totalförstörda hotellet. Här hade vi fina dagar på stranden med Tiger Lily. Vi firade Caspers och Albins födelsedagar i förtid innan våra vägar snart kommer att skiljas åt. Vi grillade på stranden och mammorna bjöd på en hejdundrande överrasknings-show. Brottning! Iförda stridsutstyrslar kämpade de tappert med stora leenden på läpparna.

Vi tog jollen de 2 sjömilen in till byn för att klarera ut. Staden var ännu mycket lidande av orkanen Irma. Många hus var förstörda och skräp låg överallt. Hästar gick och betade utanför kyrkan, 2 åsnor stod nyfikna och tittade på oss. Ett stort stim getter såg sin chans och hoppade över ett stängsel för att äta i någons trädgård. Livet här kändes väldigt lugnt och behagligt.