Cherbourg, Frankrike

24.12.2022

29.7-6.8.2022

Utanför Cherbourg är ett av många besvärliga ställen med tanke på tidvattenströmmar. Vi hade noga kalkylerat att vi ska lämna Dunkerque kl 12.50 för att strömmarna ska bli mest gynnsamma. Vi kom iväg fint i medström seglandes sida vid sida med Equinox. Även båten Boaty Mcboatface som vi aldrig träffat höll jämn fart med oss hela vägen de 175 NM långa seglatsen till Cherbourg. På natten i kolmörkret var det lite spännande, för i dessa trakter finns många fiskenät. Ofta utmärkta bara med två dunkar. Många fiskebåtar jobbade också nattetid. Få av dem hade AIS. Under Malins vakt började en fiskebåt blända och lysa på oss och snurra runt med ljusstrålen. Eventuellt höll vi på att köra in i ett nät...? Vi ändrade kurs drastiskt och det verkade få dem att sluta lysa på oss. Vi seglade nära Frankrikes kust och till Malins förvåning såg man över till England med bara blotta ögat. Och Engelska kanalen, just då vi var parallellt med den, var helt tom på båtar! Vi hade förväntat oss livlig trafik. Senare under natten blev vågorna stora och oroliga. Säkert tidvattnet som påverkade. Vi surfade i 8-9 knop men fart över grund var bara 3-4 knop. När vi närmade oss Cherbourg så kom vi inte helt optimalt tidvattenmässigt. Karin hade berättat om hur starka strömmar de haft mot sig utanför Barfleur. Lite så blev det också. Vi körde för motor mot strömmen med 1 knops fart. Väl framme i Cherbourg tänkte vi ankra utanför hamnen. Det är tillåtet att ankra mellan vissa bojar och stenpiren. Det var redan ganska trångt så vi var tvungna att lägga oss liiiite utanför bojarna. Med andra ord liiiiite inne på området märkt som militärområde. Militärer har mycket aktivitet i byggnaderna iland och varje dag kör 2 män runt sitt militärområde och vaktar. De sa inget före dag 5. Då kom två militärklädda beväpnade män i gummibåt. Den ena maskerad. De såg väldigt skrämmande ut, men sa vänligt att vi har ankrat på ett militärområde och måste flytta. Det fanns nu plats för oss på det tillåtna stället så vi flyttade snällt dit. Det blev att vi låg 7 dygn i Cherbourg. Delvis för att vindarna var dåliga och delvis för att våra vänner på Tiger Lily eventuellt skulle hinna ikapp oss igen. Staden var trevlig. Pojkarna upptäckte att det fanns gratis wifi i ett köpcenter ganska långt bort. Flera gånger for de dit själva för att få internet. Vi besökte museet Cite De La Mer. De hade en intressant ubåt vi fick en guidad tur i och så fanns Titanic utställning och även massa vackra fiskar. Väl värt ett besök! Vi fyndade våtdräkter åt Casper och Nathalie på loppis. Varje kväll på ankringen kom några delfiner och simmade ett varv runt. Hoppade och lekte lite och sen var de borta. En dag på ankringen så började barnen stirra och peka. Det var Triola som kom förbi med dottern hängandes i ett fall. Hon sprang hängandes utmed skrovet och gjorde långa hopp från aktern till fören på utsidan av båten. Det såg så roligt ut så självklart var vi tvungna att försöka konstruera en liknande gunga genast. Svenska båten Ellinora träffade vi även här. Nathalie umgicks glatt med deras dotter och på kvällen blev vi bjudna över på rompunch till tonerna av Karibisk musik. Andra båtar vi träffade var svenska Dorcell som stått på land i flera veckor i väntan på motordelar, danska Faelleskibet med ett ungt par som seglade en riktigt häftig kappseglingsbåt omgjord till långseglare. Här träffade vi också svenska Marou med en yngre dotter ombord.