Bornholm, Danmark

24.12.2022

29.6-30.6.2011

Vi hade fina vindar de 100 NM till Bornholm... men kryssbog! Vi seglade 6-7 knop. Vinden friskade i och vi revade. Motsjön var ganska besvärlig och Nathalie var sjösjuk trots sjösjukepiller. På VHF kom ett anrop om att alla båtfarare ska hålla utkik efter människor i vattnet för en tysk Bavaria 42 var försvunnen från området, eventuellt hade den sjunkit. En stund senare kom ett gult föremål flytande förbi. Pulsen steg då vi först tänkte att det är en flytväst. Men det var en plastdunk, det var vi ganska säkra på. Jag hann inte få fram kikaren innan det gula var försvunnet i vågorna. 15 minuter efter dunkdramat börjare pilslarmet ljuda ilsket! Med andra ord läcker det in vatten någonstans ifrån så att den automatiska länspumpen startat. Janne försvann kvickt ner i båten för att se vad problemet var. Med en eventuellt sjunken Bavaria i färskt minne så gick min hjärna på högvarv igenom olika skräckscenarier medan jag styrde vidare. En stund senare kom Janne upp och konstaterade att det var 50 liter vatten i båten men ingen synlig läcka någonstans. Vattnet togs bort och vi seglade vidare. Det visade sig senare komma från ett läckage i varmvattenberedaren. Det hann tyvärr bli natt innan vi kom till Rönne i Bornholm, Danmark. Det fanns inga trygga ankringar så vi begav oss till hamnen i kolmörkret. Hamnen var trång och vi lyste med strålkastare för att hitta en ledig plats. Tyvärr var det fullt. Just när vi lös runt och sökte plats som bäst så började det numera kännspaka ljudet av pilslarmet tjuta igen! Janne dök återigen ner i båten, redo att reda upp vad som än väntade, medan jag körde ut från hamnområdet. Samma läckage som sist. Vi seglade fram och tillbaka utanför Rönne tills morgonen grydde. Båten Mariella från vår hemmahamn hade legat i Rönne och ringde upp Janne tidigt på morgonen då de seglade vidare. Nu fanns det alltså plats för oss och vi förtöjde i hamnen. Rönne var en mysig stad som vi trivdes bra i. Där fanns en välsorterad båttillbehörs butik. Barnen var flera varv och simmade vid stranden.