Barhöft, Tyskland

24.12.2022

1.7-2.7.2022

9.00 avfärd mot Tyskland. (ca 70 NM) Det var utlovat 4-8 m/s men verkligheten var en annan... Väldigt svag vind! Vi försökte segla men seglen bara slog så vi körde för motor. Närmare Tyskland blev vi uppropade på VHF av en vaktbåt som bad oss ändra kurs. Vi var tydligen på väg rakt in i ett vindkrafts bygge. Senare, mitt i natten såg vi ett "myndighetsutövande fartyg" med kurs rakt mot oss. Vi blev lite fundersamma vad de ville oss mitt i natten, men de körde bara förbi oss.

På morgonen kom vi fram till Barhöft, Tyskland, Man fick ankra endast innanför 3 bojar på ett litet område. Sylvia af Wasa och en tysk båt var redan där. Vi reagerade på att båtarna på ankringen stod svängda helt galet med tanke på vindriktningen. Nåja, vi gjorde som vi alltid gör då vi ankrar. Fören mot vinden, i med ankaret och så släpper vi ut kätting då båten förs bakåt av vinden. Detta blev vårt första möte med starka strömmar. Istället för att vinden för oss bakåt så tog strömmarna tag i båten och drog oss mot tysken istället! Ankringen fick duga trots att vi kom väl nära den tyska båten... Barhöft i sig är nog inte värt att besöka. Ett fågeltorn som kostar att besöka, och vackra stigar att vandra på är det ända sevärda. Lagom tills vi skulle åka med jollen tillbaka till båten så började det ösregna. Genomblöta tillbaka i båten upptäckte vi att snubber linan till ankarkättingen hade gått av! Tur att vi säkrat upp men en lina till knapen också. På kvällen kom Sylvia af Wasa över på en sundowner till Aegir. Väldigt trevlig kväll!