Atlanten Saint Martin - Azorerna

04.06.2023
Den 1.5 var vi redo för avfärd. Trots utlovade svaga vindar. Vi hade tagit avsked av våra vänner på ankringsplatsen och Janne for för att starta motorn.... inget hände... Vår kära Perkins som brukar starta så bra... startade inte! Efter lite meck kom den igång. Våra vänner stod och vinkade och vi blåste i våra snäckinstrument. Med facit i hand borde vi inte ha åkt den dagen, med en motor som bråkade, vi borde ha väntat en dag eller två och undersökt vad problemet var... men det gjorde vi inte. Vi hissade seglen och såg Saint Martin bli mindre och mindre bakom oss. De två första dygnen hade vi 4-5m/s bidevind. Allt rullade på och vi fick 2 st Barracudor (som vi inte vågade äta) och en Mahi Mahi. Två morgnar på Jannes vaktpass såg han delfiner.
Dag 3-4 började vi på allvar märka av att vi började få allvarlig strömbrist. Vi hade igång våra två kylskåp, och solpanelerna och vindgeneratorn orkade inte ladda upp batterierna ordentligt. Vi stängde av ena kylskåpet och startade motorn för att få laddning. Den startade nu lika bra som den alltid brukar, men efter ett tag sjönk oljetrycket. Vi stängde av den och Janne började mecka. Spänningen i batterierna sjönk under natten till 8,4 volt och kylskåpet och alla instrument slocknade. Uppgivenheten började kännas av. Motorn är ur bruk. Vi har ingen ström. 1900 sjömil kvar till Azorerna i svaga vindar 2-4m/s. Farten låg på 1,3-2.5... Inte bästa utgångsläget precis. Men vi hade mat och vatten för över 3 månaders tid så nån nöd gick det inte på oss. Vi lag de värmekänsliga insulinerna i kylpåsar som med 2 dagars mellanrum ska ligga 10 minuter i färskvatten för att hållas kalla, så även våra diabetiker skulle nog överleva en längre tid till havs (utan ström) än väntat. Vi har batteridriven VHF och batteridriven GPS, så till Azorerna skulle vi nog kunna ta oss. Satellittelefonen, mobiler och pannlampor skulle vi troligen kunna ladda direkt ur solpanelen.
Janne kom fram till att det var diesel i motoroljan. Det verkade som att matarpumpen läckte. Vi hade en extra med och Janne bytte till den nya, bytte olja och startade upp. Motorn gick men det var ännu för mycket diesel blandad i oljan så vi vågade inte köra. Vi brukar normalt alltid ha olja till två oljebyten ombord, men nu hade vi bara med för ett byte. Vi bytte olja innan vi lämnade Saint Martin och stod i båtbutiken och övervägde om vi borde köpa för en omgång till men vi köpte inte. Det ångrar vi stort nu! På natten såg vi två segelbåtar på AIS. Strömmen var näst intill slut när vi ropade upp dem på VHF för att fråga om de händelsevis har extra motorolja ombord som de kan ge bort. Till all lycka hade de det, och de två franska bröderna i varsin båt ändrade kurs och kom till undsättning. De seglade förbi oss ruskigt nära och kastade över varsin halvfull dunk. Vi är evigt tacksamma för deras insats! Janne bytte olja igen och nu hölls trycket och vi kunde köra för motor. Lyckligtvis laddade batterierna upp igen och vi kunde återigen njuta av lampsken, instrument, kylskåp och fungerande eltoalett. Oljemängden minskade dock mer än väntat och stannade vid minimum sträcket. Det är ok, så länge det inte fortsätter sjunka, för då kan vi inte använda motorn. Tiger Lily hade inte ännu startat från Saint Martin så vi bad dem köpa några dunkar olja till, och så hoppas vi att de senare kanske kommer vår väg...

Vinden dog ut och vi körde motor hela natten, vaksamt stirrande på oljetrycksmätaren. Situationen med motorn kändes ännu opålitlig. På dagen seglade vi 0,5 - 2,3 knop. Seglen flaxade tidvis i vågorna och den låga farten gjorde oss otåliga och frustrerade. De 1800 sjömilen kvar beräknades enligt plottern ta oss 90 dagar ifall vi skulle hålla denna fart konstant. Aegir behöver mycket vind för att segla bra. Hon är verkligen ingen lättvindsbåt! Plussar man ännu till att seglen är dåliga, så är det förståeligt att farten är låg. Men senare fick vi lite mera vind och perfekt vinkel för att segla genakern några timmar. Vi susade leende fram i 5-7 knop och en topphastighet på 10 knop!

Följande vecka bjöd på fortsatt svaga vindar. Farten hölls oftast 2-3 knop. Malins pappa och Hans från Orginal Viking Rally försökte tappert guida oss till vind via meddelanden på satellittelefonen. Det var väldigt tacksamt, men vi saknade att kunna se prognoserna med egna ögon.

Till all vår lycka korsade vår och Tiger Lilys väg varandra där mitt på atlanten. Vi skulle få vår olja! Vi parkerade oss i den obefintliga vinden hela sista natten så de skulle komma ikapp oss snabbt och vi båda skulle få mera frihet att välja kurs sen. Hela natten rullade vi från sida till sida i vågorna. Våra gårdsfiskar (som vi kallar dem) är 7-8 stycken 20 cm grå fiskar som har simmat under skrovet ända sen Karibien. Varje gång vi kastat i matrester, eller tagit in fiskedraget, så har de kommit fram och tittat. Men efter natten på rull så var de försvunna, de tröttnade nog.

På morgonen kom Tiger Lily, räddarna i nöden. Peter var simsugen och hoppade i de nu ganska lugna vågorna och hämtade en repända från Aegir. De knöt fast oljedunkarna och vi drog in dem. Barnen och Malin hoppade i det 6000m djupa havet och simmade över till Tiger Lily. Barnen badade och Malin fick se en färsk väderprognos med egna ögon.
Efter oljeleveransen fortsatte vi för motor hela dagen. Barnen spelade Sänka skepp med Tiger Lily via VHF. Vi fick upp en 6 kg och 73cm stor tonfisk! Den resulterade i 2,5 kg kött som räckte till 4-5 väl tilltagna måltider åt hela familjen. En liten gul fågel kom ombord. Hela dagen skuttade den orädd omkring på däck, i sittbrunnen och i ett obevakat ögonblick for den in i båten. Mot kvällen kröp den in bakom instrument panelen i sirrbrunnen. Vi såg aldrig om den kom ut eller ej. Det blir spännande att se då vi kommer fram till Azorerna och skruvar upp panelen. En dag såg vi ett konstigt fenomen i vattnet 10 meter ifrån båten. Det virvlade oroligt på ett 2-3 meters område i vattnet. När vi kommit några hundra meter bort såg vi en val spruta och hoppa på ungefär samma ställe som vi såg virveln. Vem vet... kanske vi nästan höll på att köra på en val som vilade...?!

Tidvis har vi bra vind, 5-7m/s och tidvis är det 3-5 m/s. Ibland bidevind, ibland slör/läns. Dagarna rullar på och vi har det bra. Mycket skolarbete avklaras och resten av tiden går till matlagning, diskning, fiske och spel. Barnen har börjat tänka på att komma hem. Alla planerar ivrigt och skissar upp hur de tänker möblera om i sina rum vid hemkomsten.
Dag 16 blåste det inget alls och vi körde för motor hela dagen. Vid skymningen kom några små valar och var nyfikna på oss. Alltid lika mäktig känsla att få uppleva dessa underbara vilda djur så nära inpå. 1300 sjömil kvar och vi har nu börjat möta de livsfarliga maneterna Portugisiska örloksmän, med sina uppblåsta segel. De verkar ha ett stillsamt liv där de guppar på havsytan.

Dag 19 och 1100 sjömil kvar till Azorerna. Nu har vi stadig vind 6-10m/s. Vinden är sydostlig. Vi siktar på waypointerna som kommer med nån dags mellanrum från Hans via Malins pappa. Vinden vred senare till ostlig och vi håller så högt mot vinden som vi kan utan att tappa allt för mycket fart. Vågorna snett framifrån är rimliga och 1,1-1,7 meter höga. Oftast kan vi hålla 3-6 knops fart och det känns som att vi faktiskt kommer någonstans nu. Barnen har tidvis tråkigt och börjat få hemlängtan, de önskar att vi skulle komma fram till Azorerna snart. Men de gör det bästa av situationen och vi underhåller oss så gott vi kan. Sänka skepp, SkipBo och ljudböcker är populära. Ibland ser vi på film. Casper försöker (på eget initiativ!!!) förbättra sin finska via appen Mondly, och Malin gör ett tappert försök att lära sig lite franska via appen.
Dag 16. Det har nu vridit till rak motvind. Vi har i flera dagars tid haft 5-14 knops vind och gjort en fart mellan 2,5-3 knop. Vi har tagit oss långt norr om rutten. Vi fick nu info om att det är stiltje norr om oss och vi behöver nu ta oss sydväst istället. Vi körde för motor nån timme i den obefintliga motvinden, vi gjorde allt för dålig höjd med seglan då vågorna hade sämre vinkel på BB bog. Vi gör knappt några sjömil alls mot mål i detta läge. Nästa dag kör vi för motor igen. Barnen har börjat få hemlängtan nu och hoppas att vi snart kommer fram. Malin trivs väldigt bra i det stora hela, men de dagar vi knappt gör nån fart mot mål blir hon lite frustrerad och otålig, dagarna med 1,7 knops fart, kanske även åt fel håll pga motvind är lite jobbiga... Vi har inte oändligt med diesel ombord, så vi måste spara lite på den så vi har om det blir totalt stiltje. Janne igen är i sitt drömläge. Mitt på ett oändligt hav endast omringad av horisont. Barnen får trösta sig med att nog kommer vi fram så småningom trots svaga vindar och låg fart.

Det är kallare nu. På nattvakterna i vårt ombonade doghouse (med bakvägen nerfälld) vill man nattetid, sen en vecka tillbaka, ha byxor och tröja, eventuellt jacka också. Dagtid vill man ibland ha byxor och tröja också. Våra vackra solbrännor försvinner i förvånansvärt rask takt! Med den här farten har vi nog återfått vår bleka finländska hudton helt och hållet innan vi kommit hem. 860 sjömil kvar.

Dag 23. Idag kom ett jättestort stim delfiner på besök! De var säkert 15-20 stycken. De följande 2-3 dagarna hade vi flera gånger om dagen delfiner runt båten. Janne ser dagligen delfiner, ofta på sina morgonpass. Vi blir alltid lika glada av deras energiska besök. Ibland hörs deras pipande läter när de kommunicerar med varandra. Ett par gånger till har vi sett valar nu också, på ganska långt håll.
Dag 28. Fyra veckor till havs nu. Dagarna rullar på med sina vardagssysslor och skolarbeten. Vi har senaste veckan haft fortsatt dåliga vindar och har då antingen kryssat med väldigt dålig vinkel i 2 knops fart framåt, men vi har också kört ganska mycket för motor då farten blivit konstant under 2 knop. Vilken fart vi gjort mot mål då vi kryssat vill vi inte ens tänka på... Men idag kom vind!!! Och akterifrån! Oj så vi njuter. Dagar som denna då vi kunnat segla rakt mot mål ät väldigt lätträknade. Mot kvällen ökade vinden i till 15-20 m/s och vågorna växte till sig och kom med korta intervaller. Vi revade ordentligt så det var inga större problem, men visst satt vi och fasade för att nåt skulle kunna gå sönder... Den hårda vinden höll i sig ett drygt dygn, sen återgick det till svag bidevind. Vindrodrets vindflöjel revs bort i den hårda vinden. Till all lycka hade vi 2 i reserv. 560 sjömil kvar.

Dag 32. Vi fick åter en gång hårda vindar och större vågor. 13-18 m/s snett framifrån. Vi revade ordentligt och gjorde fin fart rakt mot mål. Vinden höll i sig ett knappt dygn. Det närmar sig... 200 sjömil kvar.

Dag 34. Vi ser land!!! I drygt två dygn har vi nu kört för motor genom stiltjebältet. Vår autopilot har varit sönder sen nån gång före Stockholm. På denna etapp har vi saknat fungerande autopilot massor. Vindrodret kan bara styra då vi seglar så dygnen för motor har vi handstyrt. Barnen har då tagit några pass dagtid. Vi har haft 3 timmars vaktpass nattetid mellan 19.00-07.00. Om vädret tillät så kunde vi på passen sova 20 minuter i taget i sittbrunnen, för att sen stiga upp för att kolla att allt var ok. Fisksaldot denna etapp blev 8 fiskar. 4 Mahi mahi, 1 tonfisk, 2 barracudor och en fisk av okänd art. De två sistnämnda vågade vi inte äta.

Ivrigt närmar vi oss den grönskande ön Fajal. Barnen gläds åt internet, efter att ha varit utan eget internet i 6 månader, förutom på de franska öarna och om vi hittat gratis wifi. Vi har hört från flera håll att hamnen är överfull och att det har upprättats väntelistor. Vi hade tur och hittade en ledig ankringsplats utanför hamnen. Vi är glada och stolta över att vara tryggt framme på Azorerna!