BLOGG

Vi förflyttade oss runt udden till en ny ankring vid Anse de Pen Hir. Vackra klippformationer på vägen dit. Vi tog jollen iland för att vandra upp på berget. Det var en del svallvågor mot stranden, och just som båten närmade sig stranden så lyfte en våg jollen så den med nosen riktad neråt föstes framåt i en rasande fart!...

Vi körde de några sjömilen från Brest till Anse de Camaret och ankrade där i sällskap med Tiger Lily. Där fanns en mysig liten stad där det verkade vara någon happening just då. Det dansades runt på gatorna i folkdräkter till levande musik och det utspelades skådespel där män fäktades. Vid lågvatten gick lokala på havsbotten och grävde efter något....

På den kommande 60 NM långa sträckan till Brest finns ett ställe igen där det är av yttersta vikt att komma rätt med tidvattenströmmarna. Denna gång blev det fel. Det var utlovat så svag vind så vi hade beräknat mycket tid tills vi skulle komma fram till det kritiska hörnet. I praktiken var det så pass svag vind så vi...

Vi seglade vidare de ca 50 NM till Ile de Batz. Nu kom delfiner och simmade runt båten för första gången. Magiskt! Man blir varm i hela själen över den glädje dessa djur utstrålar. Kan inte få nog. Väl framme ankrade vi. Passagerarbåtar körde i full fart nära alla ankrade båtar så det blev väldigt mycket svall. I byn köpte...

Vi gjorde en superb tidvattenberäkning för seglatsen Cherbourgh - Ile de Brehat (85 NM) Det finns ett kritiskt hörn där man verkligen vill komma rätt i strömmarna. När vi närmade oss hörnet blev havet väldigt oroligt! Vågor från två olika håll, vinden från ett tredje och strömmen från ett fjärde. Men genast vi kom förbi hörnet så blev havet platt...

Utanför Cherbourg är ett av många besvärliga ställen med tanke på tidvattenströmmar. Vi hade noga kalkylerat att vi ska lämna Dunkerque kl 12.50 för att strömmarna ska bli mest gynnsamma. Vi kom iväg fint i medström seglandes sida vid sida med Equinox. Även båten Boaty Mcboatface som vi aldrig träffat höll jämn fart med oss hela vägen de 175 NM...

På den 120 NM långa seglingen till Dunkerque var det mycket att väja för. Grundområden och ankrande lastfartyg... Utanför Rotterdam var över 50 lastbåtar ankrade i väntan på att få gå i hamn. När vi skulle korsa trafikseparationsleden mitt i natten så blev vi uppkallade av VTC som ville att vi skulle korsa exakt 90 grader. Även i Dunkerque,...

På grund av tidvattnet så var det lämpligast att lämna Vlieland på natten. Så mitt i mörkaste natten tog vi upp ankaret i de starka strömmarna. En krabba hade tydligen klamrat sig fast i kättingen för den blev nästan klämd innan Malin hann putta den tillbaka till havs. Vi hade fin vind under natten men nästa dag dog den nästan...

När vi körde in mot Vlieland (med de ca 160 NM avklarade) hade vi strömmen emot oss. Vi fick vara koncentrerade för att hålla oss rätt i den trafikerade farleden in. Vi ankrade utanför hamnen bland flera andra båtar. Vi kontrollerade noggrant var vi ankrade för tidvattenskillnaden var över 2 meter. Vid lågvatten uppenbarade sig land runtomkring oss...

Nu var det dags att slussa in till Kielkanalen. Det var ganska nytt för oss så ett litet pirr infann sig i magen. Vi hade läst att det fanns en betalautomat för kanalavgiften före slussarna, men den var övertäckt och ur bruk. Slussandet gick hur bra som helst, och nöjda körde vi in i Kiekanalen. Innan vi hann reagera så...

Kiel, Tyskland

24.12.2022

På kvällen lättade vi ankar och fortsatte mot Kiel. (ca 110 NM) I början hade vi svaga vindar men sen under natten friskade det i till 7-10 m/s slör. Perfekt! Natten var mörk och vi hade stora mängder lastbåtar runt oss hela tiden. Vi skippde vår plan på att ankra i Fehrmarn och fortsatte hela vägen till Kiel istället. Vi...

9.00 avfärd mot Tyskland. (ca 70 NM) Det var utlovat 4-8 m/s men verkligheten var en annan... Väldigt svag vind! Vi försökte segla men seglen bara slog så vi körde för motor. Närmare Tyskland blev vi uppropade på VHF av en vaktbåt som bad oss ändra kurs. Vi var tydligen på väg rakt in i ett vindkrafts bygge. Senare, mitt...